تفاوت مشاور و روانشناس و روانپزشک

۰۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۸ کد : ۳۷۹۵۹ آخرین مقالات
تعداد بازدید:۲۳۹۹
اصطلاحات “مشاور” و “روان شناس” غالباً به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند و شباهت های زیادی دارند ، اما تفاوت های مهمی نیز وجود دارد. با این حال ، در واقعیت ، همپوشانی زیادی بین این دو نوع درمانگر وجود دارد. دانستن برخی تفاوت های بیشتر بین مشاوره و روان شناسی ممکن است در انتخاب نوع درمانگر موثرتر مفید باشد.
تفاوت مشاور و روانشناس و روانپزشک

آنچه در این مقاله می خوانید :

- روانشناس ، مشاور و روانپزشک چه تفاوت ها و شباهت هایی با هم دارند؟

- بهتر است به روانشناس مراجعه کنیم یا مشاور؟

- چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم؟

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

مشاور و روان شناس چه تفاوتی دارند؟

اصطلاحات “مشاور” و “روان شناس” غالباً به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند و شباهت های زیادی دارند ، اما تفاوت های مهمی نیز وجود دارد. به طور کلی ، مشاوره برای موضوعات و موقعیت های خاص مانند اعتیاد یا اندوه توصیه می شود و طی هفته ها تا چند ماه انجام می شود. در مقابل ، روان شناس تمایل دارد روی موضوعات عمیق تر که به اختلالات روحی روانی بر می گردد کار کند و اغلب رواندرمانی طی یک دوره از سال به طور مداوم یا متناوب انجام می شود. با این حال ، در واقعیت ، همپوشانی زیادی بین این دو نوع درمان وجود دارد. دانستن برخی تفاوت های بیشتر بین مشاوره و روان شناسی ممکن است در انتخاب نوع درمانی موثرتر مفید باشد.

 

مشاوره

از نظر فنی ، “مشاور” به معنای “رایزن” است. این شامل دو نفر است که برای حل یک مشکل با یکدیگر همکاری می کنند. این اصطلاحی است که در رابطه با بسیاری از انواع مشاوره استفاده می شود. به عنوان مثال ، برنامه ریزی مالی و راهنمایی معنوی ، هر دو به نوعی مشاوره هستند.

مشاور کسی است که حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مشاوره است و در یکی از گرایش های مشاوره خانواده ، مشاوره مدرسه ، مشاوره شغلی و مشاوره توانبخشی تخصص دارد.

در زمینه سلامت روان ، از “مشاوره” معمولاً برای مشخص کردن یک درمان نسبتاً مختصر استفاده می شود که در درجه اول بر رفتار متمرکز است. غالباً یک علامت یا وضعیت مشکل دار خاص را هدف قرار می دهد و برای مقابله با آن پیشنهادات و توصیه هایی ارائه می دهد.

در این ملاقات، مشاور به عنوان فرد راهنما، پشتیبانی را ارائه می دهد تا فرد روش هایی برای مدیریت بهتر زندگی و تعدیل یا تغییر را دریابد.

مشاوران زیادی در زمینه تحصیلی ، ازدواج ، خانواده ، مشاوران اندوه ، مشاوران اعتیاد و سوء مصرف مواد و موارد دیگر وجود دارد.

 

ویژگی ها:

تمرکز بر مشکلات و موقعیت های کنونی

موقعیت ها یا رفتار های خاص

درمان کوتاه مدت (به مدت چند هفته و حداکثر 6 ماه)

تمرکز بر کنش و رفتار

راهنمایی ، پشتیبانی و آموزش برای کمک به افراد در شناسایی و یافتن راه حل های خاص خود برای مشکلات فعلی

 

مشاور ممکن است گزینه بهتری از روان شناس باشد، اگر:

مسائل خاص یا مشکلات کوتاه مدت دارید که می خواهید به آنها بپردازید.

می خواهید مهارت های مقابله ای را یاد بگیرید تا به مدیریت بهتر استرس و بهبود روابط کمک کند.

در مرحله گذار زندگی و تطبیق هستید، مانند بعد از طلاق یا اندوه.

در حال مقابله با مشکلات اعتیاد هستید.

به دنبال کسی هستید کهً یک “مربی” باشد که بتواند شما را راهنمایی و پشتیبانی کند تا یاد بگیرید مشکلات را بشناسید و خودتان قادر به تدوین راه حل های سالم باشید.

 

روانشناس

روانشناس دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد (MA) یا مدرک دکترا (PhD ، PsyD یا EdD) در روانشناسی است. تحصیلات تکمیلی آموزشی در زمینه ی ارزیابی و درمان اختلالات روحی و عاطفی به روانشناس ارائه می دهد. پس از اتمام دوره تحصیلات تکمیلی، روانشناس یک دوره ی کارآموزی دو تا سه ساله را به اتمام می رساند و آموزش های بیشتری در زمینه ی روش های درمانی، نظریه روانشناسی و رفتار درمانی دریافت می کند.

روان شناسان دارای مجوز، صلاحیت انجام مشاوره و روان‌ درمانی، انجام تست های روان شناختی و درمان اختلالات روانی را دارند. با این حال آنها پزشک نیستند. این بدان معناست که ، روانشناسان نمی توانند نسخه بنویسند یا اقدامات پزشکی انجام دهند. در اغلب موارد یک روانشناس در ضمن ارائه ی روان درمانی، در ارتباط با روان پزشک یا پزشک دیگری که برای بیماری روانی درمان پزشکی ارائه می دهد، فعالیت می کند.

 

ویژگی ها:

تمرکز بر مشکلات مزمن یا مکرر

الگو های کلی ، جهت گیری تصویر کلی

درمان طولانی مدت ، مداوم یا متناوب در طی سال های متمادی

تمرکز بر احساس و تجربه

ممکن است شامل آزمون (مانند شخصیت ، هوش) ، گفتار درمانی ، سایر روش های درمانی مانند رفتار درمانی شناختی باشد.

تمرکز عمیق بر افکار / احساسات درونی (مسائل اصلی) که منجر به رشد شخصی می شود.

 

روان شناس ممکن است گزینه بهتری باشد، اگر:

مشکلاتی دارید که به طور چشمگیری بر زندگی و روابط شما تأثیر گذاشته.

با آسیب های گذشته مقابله می کنید ،

مشکلات فعلی شما نگران کننده های مزمن یا مکرر هستند.

یک بیماری مزمن پزشکی (مانند بیماری خود ایمنی ، سرطان و غیره) دارید که بر رفاه عاطفی شما تأثیر می گذارد.

مشکل سلامت روان دارید، مانند اختلال دو قطبی یا یک اختلال اضطراب عمده.

به مشاوره مراجعه کرده اید و با وجودی که به طور جدی روی راه حل ها کار کرده اید، بهبودی مشاهده نشده.

 

روانپزشک

روانپزشک، پزشکی (M.D. یا D.O.) است که در پیشگیری، تشخیص و معالجه بیماری های روانی تخصص دارد. آموزش روانپزشک با چهار سال تحصیلات تکمیلی آغاز می شود و پس از آن، با یک دوره کارآموزی یک ساله و حداقل سه سال آموزش تخصصی به عنوان متخصص روانپزشکی ادامه می یابد. یک روان‌ پزشک برای تشخیص مشکلات سلامت روانی از سایر بیماری های زمینه ای که ممکن است با علائم روانی خود را نشان دهند، آموزش دیده است. علاوه بر این آنها اثرات بیماری روانی بر سایر وضعیت های جسمی (مانند مشکلات قلبی یا فشار خون بالا)، و تأثیر دارو ها بر روی بدن (مانند وزن، قند خون، فشار خون، خواب، و عملکرد کلیه یا کبد) را رصد می کنند.

به عنوان پزشک، روانپزشک مجاز به نوشتن نسخه است. بسیاری از اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب، ADHD یا اختلال دو قطبی بطور مؤثری با دارو های خاص قابل درمان هستند.

گاهی اوقات عوامل جسمی تاثیر زیادی بر احوالات روحی فرد می گذارد که نمی توان صرفا با رواندرمانی مشکل را حل کرد و نیاز است کنار رواندرمانی فرد از دارو هم استفاده کند. در اینجا با تشخیص رواندرمانگر و ارجاع ایشان می توانید به یک روانپزشک مراجعه کنید .

کلید واژه ها: مشاوره مشاور روانشناسی مسعود جان بزرگی ، درمانگری ، روانشناسی ، درمان معنوی ، درمان معنوی خداسو ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، درمان ، معاد روانشناس روانپزشکی روانپزشک درمانگر تراپی

آخرین ویرایش۰۴ اسفند ۱۴۰۱

( ۱۷ )

نظر شما :