برای انتخاب شریک زندگی به دنبال چه خصوصیت هایی باشیم؟

۰۹ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۳۴ کد : ۳۸۴۳۰ آخرین مقالات
تعداد بازدید:۱۹۷
قبل از اینکه بخواهید با کسی قراری برای آشنایی و برقراری رابطه داشته باشید، لازم است تا لیستی ازخصوصیت‌های مورد نظرتان همراهتان باشد، مثل اینکه "شوخ طبع باشد". همراه داشتن چنین لیستی از خصوصیت‌های مد نظرتان بسیار مفید است ولی وقتی قرار است این فرد به شریک عاطفی برای یک عمر زندگی تبدیل شود، خصوصیت‌های مهم دیگری هستند که حتما باید آنها را نیز در نظر بگیرید.
برای انتخاب شریک زندگی به دنبال چه خصوصیت هایی باشیم؟

برای انتخاب شریک زندگی به دنبال چه خصوصیت هایی باشیم؟

آنچه در این مقاله می خوانیم:

خصوصیت هایی که در شریک زندگی باید به دنبالشان باشیم.

پشتوانه محکمی داشته باشد.

توانایی برقراری ارتباط موثر داشته باشد.

ارزش های مشترکی با شما داشته باشند.

احترام بگذارند.

از خودشان همدلی نشان دهند.

نواقص خودشان را بدانند و به آن اعتراف کنند.

اثرپذیری داشته باشند.

محبتشان را به شکلی که شما دوست دارید نشان دهند.

در تمام بحث ها و تعارض ها گوش می دهند و گشوده هستند.

-------------------------------------------------------------------------

حضور کیفیت های خاصی مثل احترام و همدلی به شکوفایی رابطه در طولانی مدت کمک می کند و باعث بهبود نیک زیستی تان خواهد شد.

قبل از اینکه بخواهید با کسی قراری برای آشنایی و برقراری رابطه داشته باشید، لازم است تا لیستی ازخصوصیت‌های مورد نظرتان همراهتان باشد، مثل اینکه "شوخ طبع باشد". 
همراه داشتن چنین لیستی از خصوصیت‌های مد نظرتان بسیار مفید است ولی وقتی قرار است این فرد به شریک عاطفی برای یک عمر زندگی تبدیل شود، خصوصیت‌های مهم دیگری هستند که حتما باید آنها را نیز در نظر بگیرید.

دکتر دیوید راکوفسکی، روانشناس بالینی و موسس گروه مشاوره ولینگتون می‌گوید: "زمانی که در رابطه به دنبال کسب و ارزیابی اطلاعات مفید هستید، خصوصیت های خاصی هستند که لازم است برای انتخاب شریک زندگی به دنبال آنها باشید.وجود این خصوصیت ها باعث می شود تا هر وقت باهم هستید از وجود هم لذت ببرید و تا حد زیادی از آشوب های رابطه در امان باشید."

خصوصیت هایی که در شریک زندگی باید به دنبالشان باشیم.

1-پشتوانه محکمی داشته باشد.

بنا به گفته لوری کرت بنیانگذار موسسه روابط اسپن، داشتن پشتوانه محکم در حیطه روابط انسانی یعنی برخوردار بودن از ریشه‌های قدرتمند و هدفمند فیزیکی، هیجانی، اجتماعی، اقتصادی.

"برخورداری از پشتوانه مناسب و ریشه های قوی به معنای این نیست که شریک زندگی مان باید محبوب ترین،ثروتمندترین، خوش هیکل ترین و موفق ترین انسان روی کره زمین باشد، بلکه لازم است تا فرد بتواند در تمام جنبه های زندگی روی پای خودش بایستد یا به شکلی فعالانه روی این مسائل کار کند"

درحالیکه در وهله اول به نظر می‌رسد چنین مطلبی برای خودِ فرد مفید است، ولی برای کسی که با چنین فردی وارد رابطه می‌شود هم مزایای زیادی دارد. کرت اینطور می‌گوید: "رابطه داشتن با کسی که مسئولیت نیک زیستی خودش را می پذیرد به این معنی است که لازم نیست تا شما خلاهای عدم ارزشمندی، اعتماد به نفس و امنیت طرف مقابلتان را پر کنید.

2-توانایی برقراری ارتباط موثر داشته باشد.

همانطور که همه می‌گویند، تعامل در یک رابطه همه چیز است و در یک رابطه عاطفی لازم است تا علاوه بر اینکه شریک زندگی‌تان بتواند آنچه خودش می‌خواهد را به صراحت و دقیق توصیف کند، بتوانند به نیازها و خواسته‌ها و نگرانی‌های شما نیز به خوبی گوش دهند.

پریسا قنبری روان‌درمانگر روسمی ساکن تورنتو کانادا می‌گوید، در میان گذاشتن نیازها و احساس‌ها به شکلی صاف و پوست‌کنده به "بهبود احساس صمیمیت و نزدیکی" کمک می کند. "زوجینی که به خوبی با هم تعامل می کنند، باعث می شوند تا زندگی برایشان آسان تر شود. در رابطه چنین زوجی خبری از حدس زدن نیازها و خواسته های دیگری وجود ندارد و درنتیجه همین مطلب زوجین گیج و سردرگم نمی شوند."
البته باید در نظر داشته باشیم که داشتن تعامل مناسب در رابطه، نیازمند زحمت زیادی است ولی برداشتن قدم‌های متفاوتی مثل بررسی کردن منظم آنچه در بین زوجین می‌گذرد، می‌تواند بسیار موثر باشد.

3-ارزش های مشترکی با شما داشته باشند.

هیچ زوجی در دنیا در مورد 100% موارد و همیشه با هم اتفاق نظر ندارند و اگر اینطور باشد، خیلی اوضاع بینشان خسته‌کننده خواهد بود. ولی به عقیده راکوفسکی داشتن نگرش‌ها و باورهای یکسان در مورد موارد اصلی در زندگی، بسیار ضروری و مهم است.
به عنوان مثال راکوفسکی می‌گوید، "از بزرگ کردن بچه ای که هنوز تصمیمی برای بدنیا آوردنش نگرفته اید، تا پول دادن یا ندادن به خیریه ها، بخش ضروری از ساختن زندگی ارزشمند و خوب با هم است."

یکی از طرفین می‌تواند طرف دیگر را تحت تاثیر قرار دهد. راکوفسکی ادامه می‌دهد.

4-احترام بگذارند.

آرتا فرانکلین آهنگی دارد که در آن می‌خواند، همه به احترام نیاز داریم و اصلا هم بی‌راه نمی‌گوید. ولی احترام گذاشتن اصلا به این معنی نیست که از شریک زندگی‌تان انتظار داشته باشید به شما بیشتر از خودش احترام بگذارد.
دکتر اشلی هد، روانشناس بالینی می‌گوید، شریک آینده زندگی‌تان باید نظرتان، ارزش‌هایتان و احساس‌هایتان را در نظر بگیرید و در راستای آنها عمل‌هایی انجام دهد.
نکته ضروری دیگر این است که شریک آینده زندگی‌تان به حد و مرزهای شخصی‌تان احترام بگذارد.
دکتر هد می‌گوید، " زوجین باید با این مطلب موافقت کنند که تحت هیچ شرایطی، درخشم، در ناکامی و حتی در بدترین احساس های آسیب، حدومرزهای دیگری را زیر پا نگذارند"

مورد احترام بودن نیز به شما کمک می‌کند تا بتوانید ارزشمندی خودتان را بهتر حفظ کنید و قدر آنرا بدانید.

5-از خودشان همدلی نشان دهند.

همدلی کردن توانایی شناسایی و درک احساس‌ها و نیازهای دیگری است.

گرچه همدلی ممکن است اولین خصوصیتی نباشد که در شریک زندگی آینده‌تان به دنبالش بگردید، ولی برای داشتن رابطه‌ای موفق، ضروری است. در پژوهشی در سال 2022 ( Zhan S, Shrestha S, Zhong N. Romantic relationship satisfaction and phubbing: The role of loneliness and empathy. Front Psychol. 2022 Oct 21;13:967339. doi: 10.3389/fpsyg.2022.967339. PMID: 36337547; PMCID: PMC9634165.) مشخص شد که بین همدلی و رضایت از رابطه همبستگی وجود دارد.
افرادیکه همدلانه‌تر برخورد می‌کنند اگر رابطه رضایت‌بخشی نداشته باشند، بیشتر احتمال دارد تا احساس تنهایی و عدم امنیت کنند تا کسانیکه همدلی ندارند.

علاوه بر این، بنابه گفته قنبری "داشتن شریک عاطفی با قابلیت همدلی کمکمان می کند تا احساس شنیده شدن و درک شدن در رابطه داشته باشیم" احساس شنیده شدن و درک شدن در رابطه نه تنها حسی از موفقیت و رضایتمندی از رابطه را ایجاد می‌کند، بلکه به ایجاد اعتماد و احترام نیز کمک می‌کند.

6-نواقص خودشان را بدانند و به آن اعتراف کنند.

در انتخاب شریک عاطفی باید به این مطلب دقت کنیم که به دنبال کسی نباشیم که فکر می‌کند بی‌نقص است و هرگز، زمانیکه لازم است برای رشد و بهبود خودش قدمی بر نمی‌دارد. بلکه شریک عاطفی مناسب فردی از نظر کِرِت کسی است که، " نواقص و مشکلات خودش را ببیند و بدون سرزنش و تحقیر، شرم، یا اجتناب کردن از آنها با احترام با خودش برخورد کند."
اگر شریک عاطفی مورد نظرتان اینطور است، هر دویتان از منافعش بهره‌مند خواهید شد. "چنین زوجینی از اعتماد به نفس کافی برخوردار هستند و خودشان را به اندازه دوست دارند که بتوانند وقتی اشتباهی مرتکب می شوند، به راحتی به آن اعتراف کنند."

علاوه براین، " در چنین شرایطی احتمال ایجاد شرایطی که در آن فضای مناسب مشابهی برای طرف مقابل ایجاد کنند تا بتوانند بدون اینکه مورد سرزنش قرار بگیرند و از زیر بار مسئولیتشان فرار کنند، ناقص باشند."

7-اثرپذیری داشته باشند.

قنبری می گوید "در برخی از زوجین رابطه به این صورت است که یا با منی یا بر منی". به عنوان مثال: " آیا تا به حال با کسی برخود داشته اید که نیازها و خواسته هایتان را به خوبی می داند ولی با این حال از برآورده کردن آن خودداری می کند؟"

ولی بودن در کنار کسی که نیازها و خواسته‌هایتان را می‌پذیرد و نظراتتان را ارزشمندی تلقی می‌کند، بسیار ضروری است.

"چنین وضعیتی نه تنها باعث بهبود وضعیت احساسی ارزشمندی و احترام به خودتان می شود، بلکه به رضایتمندی و شادکامی بیشتر در رابطه تان منجر می شود."

8-محبتشان را به شکلی که شما دوست دارید نشان دهند.

همه به شیوه‌های متفاوتی دوست داریم تا محبت کنیم و محبتمان به دیگران را نشان دهیم: برخی خیلی نوازش را دوست داریم، در حالیکه برخی دیگر دوست داریم تا اقدام‌های عملی قابل ملاحظه‌ای ببینیم. ولی اگر روش نشان دادن و دریافت کردن محبت در رابطه‌مان هم‌جهت به شیوه‌ای که شریک زندگی‌مان ترجیح می‌دهد نباشد، منجر به ناکامی و حتی احساس طرد شدن می‌شود.
راکوفسکی می‌گوید، "به دنبال پیدا کردن شریک عاطفی باشید که علاقه و قدردانی اش را نسبت به شما به شکلی که شما ترجیح می دهید ابراز کند. این مطلب اصلی ترین ایده کتاب 5 زبان عشق گری چاپمن است."

9-در تمام بحث ها و تعارض ها گوش می دهند و گشوده هستند.

دکتر هد می گوید: "اگر شریک عاطفی تان در تعارض ها فعالانه به شما گوش نکند، و فقط منتظر باشد تا نوبت خودش برسد و نظر خودش را اعلام کند، فضایی برای حل مسئله به وجود نخواهد آمد."

علاوه بر این داشتن چنین احساسی که اصلا به حرفهایتان  گوش داده نمی‌شود می‌تواند باعث بروز احساس ناکامی، خصومت، بی‌احترامی و دیده نشدن در رابطه شود.

"گشودگی و کنجکاو بودن به شما اجازه می دهد تا اطلاعات بیشتری دریافت کنید و به طرف مقابل نیز اجازه می دهد تا نگرش جدیدی به زندگی کسب کند. این مطلب برای گذر کردن از شرایط سخت در زندگی بسیار موثر و ضروری است.

برگرفته از سایت انتخاب بهتر
نویسنده: شانتل پات‌مور
مترجم: فرهاد معمارصادقی
https://www.betterchoice.ir/fa/ndt/6735/

 

 

 

 

کلید واژه ها: خصوصیات شریک عاطفی پشتوانه محکم ارزش مشترک احترام محبت گشوده بودن مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

آخرین ویرایش۱۹ تیر ۱۴۰۳

نظر شما :