سال جدید،برنامه ای جدید

۲۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۰ کد : ۳۸۳۱۵ آخرین مقالات
تعداد بازدید:۱۶۷
شرایط مبهم در زندگی، موقعیت ها یا وضعیت هایی هستند که اطلاعات کافی درباره آنها وجود ندارد و نمی توان پیش بینی کاملی از نتایج آنها داشت و این شرایط معمولا با عدم قطعیت همراه هستند و ممکن است باعث احساس ترس و نگرانی در افراد شوند.
سال جدید،برنامه ای جدید

سال جدید ، برنامه ای جدید

آنچه در این مقاله میخوانیم:

  • زندگی با بلاتکلیفی
  • شرایط مبهم چیست؟
  • راهکارهای جهت مدیریت
  • برنامه هر روز خود را بدانیم

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

زندگی با بلاتکلیفی
زمانی که موارد پیش بینی پذیر، غیرقابل پیش بینی می شوند، مقابله کردن یک چالش می شود.
 

شرایط مبهم چیست؟

شرایط مبهم در زندگی، موقعیت ها یا وضعیت هایی هستند که اطلاعات کافی درباره آنها وجود ندارد و نمی توان پیش بینی کاملی از نتایج آنها داشت و این شرایط معمولا با عدم قطعیت همراه هستند و ممکن است باعث احساس ترس و نگرانی در افراد شوند. در برخی موقعیت ها با این مسئله بیشتر مواجه هستیم.
برای مثال زندگی عادی که قبل از همه گیری کرونا می شناختیم، مانند رفتن به رستوران، ملاقات با دوستان، ورزش کردن در باشگاه، یا گذراندن تعطیلات با خانواده، بدون فکر کردن به خطرات سلامتی در 2 سال کرونا دیگر امری عادی نبود و همه افراد در آن دوران اضطراب و نگرانی بالایی تجربه کردند که دلیل این اضطراب و نگرانی، بلاتکلیفی و شرایط مبهم در آن زمان بود که بالاخره چه می شود؟ چه زمانی بیماری تمام میشود؟ راه درمانش چیست؟ معمولا ما انسان ها از بلاتکلیفی خوشمان نمی آید.
تصور کنید بلاتکلیفی هایی که ممکن است دچار آنها شوید مثل زمان امتحان میان ترم یا نمره درسی یا اینکه آیا فرد مورد نظر در رابطه ای که با او دچار مشکل شده اید دوباره با شما تماس خواهد گرفت؟ همه این موارد ناخوشایند است. هنگامی که بلاتکلیفی در مورد سلامتی و کیفیت زندگی باشد، می تواند تهدیدی دائمی و مزمن باشد، که باعث خستگی، ترس و نگرانی شما شود.
به دلیل عدم داشتن اطلاعات کافی در مورد چگونگی رفتار در مواقع مبهم، ممکن است احساس ناامنی، بی ثباتی و نگرانی کنید و یا به دنبال راه هایی برای پایان دادن به بلاتکلیفی باشید، مثلا از طریق جستجوی وسواس آمیز اطلاعات در اینترنت برای به روز بودن یا یافتن افرادی که برای سوالات مورد نظرتان پاسخ دارند، اقدام به تلاش برای از بین بردن بلاتکلیفی می کنید مثلا ممکن است اخبار را نادیده بگیرید و وانمود کنید که بلاتکلیفی وجود ندارد. در واقع فکر میکنید که تهدیدی وجود ندارد و زندگی خود را با محدود کردن و انکار کردن ادامه می دهید و حتی امکان دارد که کنار بکشید و خودتان را منزوی کنید.
درنهایت هیچ یک از این گزینه ها، مفید نیستند. تلاش برای کنترل چیزی که نمی توانید کنترل کنید، اضطراب شما را افزایش میدهد و خسته کننده است. پذیرش اینکه در حال حاضر نمی دانید محدودیت های زندگی روزمره تان چه زمانی تمام میشود، کمک بزرگی می کند و در واقع پذیرش واقعیت ها سازنده تر از مبارزه با آنها است.
مقابله با بلاتکلیفی، به ویژه اگر طولانی شود، چالش برانگیز است. در زیر چند راهکار مختصر جهت مدیریت بهتر این مساله ارائه می گردد.


راهکارهای جهت مدیریت

1-پذیرش واقعیت: بپذیرید که زندگی پر از ناشناخته هاست و هیچ کس نمیتواند همیشه، همه چیز را پیش بینی کند. در نظر بگیرید که چه مواردی در کنترل شما بوده و چه مواردی در کنترل شما نیست. آنچه را که تحت کنترل شما نیست بپذیرید. درمورد آنچه می توانید کنترل کنید، به روشی موثر که با ارزشها و اهداف شما همخوانی دارد، اقدام کنید.
2-ذهن آگاه یا هوشیار بودن: شناخت و آگاهی از این موضوع که بلاتکلیفی دشوار است و برای پایان دادن به بلاتکلیفی باید انگیزه کافی وجود داشته باشد تا بتوان اقدام کرد. اگر انگیزه وجود دارد ولی اقدامی نمی کنید سعی نمایید ذهن خود را به لحظه حال برگردانید و به آنچه که درحال حاضر می توانید انجام دهید و آنچه در کنترل شما است توجه کنید.
3-شفقت به خود: شفقت و مهربانی با خود در تمام لحظه های زندگی روش موثری است و در زمانی که استرس دارید سعی کنید بیشتر از این روش استفاده کنید، با خودتان مهربان باشید، توقعات و انتظارات خودتان را پایین بیاورید. هنگامی که استرس در زندگی زیاد باشد، به تبع برای مقابله با استرس انرژی زیادتری لازم است و مصرف انرژی زیادی موجب میشود که نتوانید تمام کارهای خود را نیز به خوبی انجام دهید.
4-زمانی را به بازی و سرگرمی اختصاص دهید: بازی و سرگرمی موجب میشود که زمانی هر چند کوتاه بخندید و شاد باشید و این مسئله می تواند استرس را کاهش دهد.
5-برنامه روزانه مشخصی داشته باشید: برنامه روتین برای زندگی خود تنظیم کرده و آن را اجرا نمایید. غذاهای سالم بخورید و به اندازه کافی بخوابید. راهی برای ورزش کردن پیدا کنید. شما می دانید که ذهن و بدن باهم مرتبط هستند، بنابراین حفظ سلامت جسمی و روانی هردو تاثیر بسزایی بر توانایی شما برای مقابله با مشکلات، خواهند داشت.
6-راه های آرامش بخشیدن به خود را کشف کنید: این که بدانیم چه چیزی باعث آرامش ما میشود بسیار کمک کننده است. شاید گوش دادن به موسیقی، استشمام بوی عودهای معطر، دست زدن به گیاهان و چمن یا غذا دادن به پرندگان برایتان آرامش به ارمغان بیاورد. فعالیت هایی را به زندگی خود اضافه کنید که اضطراب شما را کاهش میدهد، حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد. اگاهانه برای آسایش و راحتی خود فرصت هایی فراهم کنید. یکی از موثرترین راه های آرام کردن خود، راز و نیاز کردن با خدای مهربان و شکرگزاری از نعمت های او می باشد.
7-آیا می توانید از تجربه کنونی درسی بیاموزید؟ داشتن هدف می تواند زمینه ای برای معنادار کردن زندگی باشد. آیا فرصت هایی وجود دارد که قبلا وجود نداشت؟ آیا راه هایی برای انجام فعالیت های اجتماعی و ایجاد شرایط مناسب در موضوعات مختلف برای دیگران وجود دارد؟
8-فرصت هارا ایجاد کنید: خودتان باید فرصت ها را بوجود آورید. هنگامی که نمیتوانید به روشی که ترجیح می دهید زندگی کنید، بهترین روش ممکن زندگی در لحظه حال را پیدا کنید. شاید شرایط زندگی کنونی آن چیزی نباشد که مد نظر شما است ولی باید تلاش کنید که در بین شرایط موجود بهترین روش ممکن را پیدا کنید
9-از مهارت های حل مسئله بهره بگیرید: یاد بگیرید چگونه به مسائل و چالش های مبهم نگریسته و آنها را حل کنید. این مهارت ها می توانند به شما در مواجهه با وضعیت های ناشناخته کمک کنند.
10-برای تغییر آماده باشید: زندگی معمولا پراز تغییرات است. با آمادگی به تغییر و پذیرش این واقعیت می توانید بهتر با شرایط مبهم برخورد کنید.
مهم ترین نکته این است که هر فرد ممکن است به شکل متفاوتی به شرایط مبهم واکنش نشان دهد، بنابراین بسیار مهم است که روش های مدیریت استرس را که برای شما موثر هستند شناسایی کنید و آنها را در زندگی خود به کار گیرید.
در نهایت اقدام کردن بهتر از اجتناب کردن است، نتیجه اجتناب کردن ها انباشته شدن اضطراب است که اگر این فرایند پایدار بماند باعث افت عملکرد و ناکارآمدی شما میشود.


برنامه هر روز خود را بدانیم
اگر میخواهیم در زمینه مدیریت زمان موفق باشیم باید بدانیم هرروز چه برنامه ای داریم و قرار است به کدام یک از اهداف و برنامه های خود برسیم. این عادت انسان های موفق و بزرگ است.
حتما به خاطر داشته باشیم، نوشتن برنامه ها و کارهایی که باید هرروز آنها را به انجام برسانیم بهتر از برنامه ریزی ذهنی و شفاهی است؛ قرار نیست یک فهرست بلند بالا آماده کنیم و کارهای زیادی را ردیف کنیم. چند مورد از کارهایی که در الویت هستند را بنویسیم و هرکدام از آنها را به مراحل کوچکتر و منطقی تقسیم کنیم و سپس با توجه به الویت های مشخص شده، میتوانیم برنامه ریزی موثری داشته باشیم و بدانیم برای رسیدن به اهداف مورد نظرمان چه کارهایی باید بکنیم و چگونه زمان بندی کنیم.

" هیچکس جز خودمان نمیتواند کارهایمان را به انجام برساند "

نویسندگان: فاطمه حسین پور، دکتر احمد عابدیان، دکتر حسین اکبرزاده
برگرفته از سایت مرکز مشاوره دانشگاه تهران

https://counseling.ut.ac.ir/

 

 

 

 

 

کلید واژه ها: برنامه ای جدید مدیریت زمان مدیریت برنامه زندگی شرایط مبهم برنامه داشتن مقابله با بلاتکلیفی پذیرش واقعیت ذهن آگاهی مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

آخرین ویرایش۲۱ فروردین ۱۴۰۳

نظر شما :